Det börjar dra ihop sig till FKG:s och Fordonsdalens Strategiseminarium den 27 april!
Den här gången i Stockholm, mitt i landets politiska hjärta. En av dem som kommer att framträda är Aida Hadzialic (S), finansregionråd och regionstyrelsens ordförande i Region Stockholm.
Läs hela artikeln här ”Fordonsindustrin behöver långsiktighet” - FKG
Sverige behöver en stark och livskraftig fordonsindustri – ingen tvekan om det menar Aida Hadzialic.
– Utan den skulle landet förlora en av sina viktigaste näringar, en bransch som har enorm betydelse för sysselsättning, exportintäkter, investeringar och forskning, säger hon.
Nu är den industrin mitt uppe i en förflyttning.
– Det sker på ett antal olika nivåer, och det bidrar till nya möjligheter. Men det innebär även utmaningar som att mindre företag som inte hänger med i utvecklingen kan slås ut. En annan utmaning är att en del företag som skulle ha potential att växa inom fordonsindustrin inte ser möjligheterna, säger hon.
När det gäller hennes egen region, Stockholm, tycker hon att det finns saker som gynnar en fordonsindustri i förändring.
– Jag tänker på vår starka IT- och techsektor. Den kan stötta omställningen till hållbara transportsystem. Vi har både stora globala spelare och innovativa start-ups som kan bidra till ökad innovationsgrad. Jag tänker bland annat på Fordonsdalen-projektet där vi i Region Stockholm samarbetar med KTH, FKG med flera.
Det är en debatt i Europa om att förbränningsmotorn kanske ändå ska få en chans till, fast med nya bränslen – hur är din syn?
– I Sverige har vi bra förutsättningar för elektrifiering med grön el, det har inte alla delar av Europa och världen. Klimatneutrala bränslen blir viktiga då, kanske framför allt som en övergångslösning där vi kan göra skillnad på en gång, och inom områden där elektrifieringen kommer att ta tid.
Hur bra är vi i Sverige när det gäller att tänka fossilfritt?
– Vi har möjligheten att bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer, men det krävs en omställning av transportsektorn. Hur fort den omställningen sedan går påverkas av vilka politiska incitament och stöd till företagen som sätts i verket. Därför är en fördjupad och konsekvent dialog mellan industrin och politiken viktig.
Ser du några nya utmaningar som fordonsindustrin borde förbereda sig på?
– Med tanke på att resursfrågan står för halva lösningen på klimatkrisen så blir sannolikt omställningen till cirkulär produktion nästa riktigt stora fråga för branschen.
Hur kan politiker stötta de svenska underleverantörerna i sin transformation?
– Fordonsindustrin behöver långsiktighet och där är politiken avgörande för att skapa förutsättningar för samverkan och dialog, men den är också viktig för finansiering i form av bland annat samverkansplattformar och kompetensväxling. Våra centrala verktyg på regional nivå är samordning, finansiering, kunskapsunderlag och påverkan. Med de verktygen kan vi exempelvis främja strategisk kompetensförsörjning, internationell handel och innovation på olika sätt.
Du deltar på Strategiseminariet, vad kommer du att tala om?
– Vikten av en fortsatt stark fordonsindustri i Sverige och i Stockholmsregionen. Det är Sveriges enskilt största exportsektor. Klarar vi att ställa om den bidrar vi på ett konkret sätt till den globala gröna omställningen.
-> Anmäl dig till Strategiseminariet den 27 april HÄR.
Fakta: Aida Hadzialic
Ålder: 35
Bor: Stockholm
Parti: Socialdemokraterna
Håller på: Halmstad BK